Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

28.10.2006
sobota

Ambrozja tygodnia

28 października 2006, sobota,

Pora zaeksperymentować z innym formatem wpisu. Kalejdoskop kilkunastu newsów, kolejność przypadkowa, a istotność różna:

1. Bułgarskie MSZ: ma stronę na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa. Na tej samej licencji będzie blogował bułgarski premier Ivailo Kalfin. Mamy nadzieję, że za ciosem bułgarskim pójdą politycy polscy.

2. John Battelle donosi, że YouTube zdejmuje wideoklipy na żądanie właścicieli praw autorskich. Serwis – w najciekawszych swoich odsłonach – pokazuje (jeszcze,) jak internet mógłby być otwartym archiwum dziedzictwa, także audiowizualnego. Złota era YouTube najwyraźniej nie będzie trwać wiecznie – symbolem zmiany jest zdjęcie z serwisu klipów ściągniętych z kanału Comedy Central. Klip z wystąpienia Jona Stewarta, najpopularniejszego prezentera kanału, w programie „Crossfire” w 2004 roku był jednym z pierwszych przykładów masowej, dystrybucji treści wideo w sposób wirusowy.

3. Szybkie odpowiadanie na żądania właścicieli praw to jeden z powodów, dla których YouTube nie jest nowym Napsterem.

4. Co ciekawe, umowy z wielkimi wytwórniami podpisywane przez firmę być może będą zezwalały fanom na tworzenie remiksów i udostępnianie ich w serwisie.

5. Jeśli content jest królem, to władcami wielu serwisów są twórcy amatorzy, pisze w Guardianie Victor Keegan.

„Bez twórców treści YouTube, Flickr i podobne im firmy byłyby niczym”.

Twórcy ci nie otrzymają nawet grosza zarobionego przez YouTube na przejęciu przez Google – Keegan uważa, że serwisy jak YouTube potrzebują kontraktu społecznego ze swoimi twórcami.

6. Na blogu DIY Media Weblog streszczenie wykładu Todda Richmonda, zdaniem którego siły, które przekształciły tak dramatycznie rynek muzyczny oddziaływują również na edukację. Otwarcie dostępne materiały edukacyjne mogą zmienić sposób, w jaki się uczymy – szczególnie, jeśli zaczną się rozprzestrzeniać w sposób wirusowy, tak jak to dziś przydarza się utworom muzycznym. Jednak

„podczas gdy pośrednicy mogą już nie być potrzebni w przemyśle muzycznym, istnieją zapewne powody, by zachować w edukacji rolę nauczyciela”.

7. Apple ujawnił wstępne wyniki za czwarty kwartał 2006. 1.6m sprzedanych Maców i 8,7m iPodów oznacza wzrost sprzedaży o ok. 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Steve Jobs mówi o „wyjątkowym roku”.

8. Google również ogłosił swoje wyniki finansowe – firma niemal podwoiła kwartalne zyski, a dochody wzrosły o 70%, przebijając oczekiwania analityków.

9. Brytyjski rząd uważa, że proponowane przez UE w dyrektywie Telewizja bez Granic zaszkodzi twórcom-amatorom oraz serwisom publikującym ich twórczość. Komisja chce, by zarówno strony takie jak YouTube jak i strony osobiste były traktowane jako „serwisy przypominające telewizję” i podlegały regulacji narzucającej minimalne standardy, w tym chroniące nieletnich. Ten sam zarzut można oczywiście postawić regulacjom proponowanym w polskiej ustawie o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami (źródło: The Times Online).

10. Henry Jenkins publikuje wywiad z Gregiem Costikyanem, CEO firmy Manifesto Games i legendarnym twórcą niezależnych gier, na temat „Independent Games Movement”. Costikyan opowiada o centralizacji rynku gier oraz konieczności stworzenia, w reakcji na ten proces, długiego ogona gier niezależnych.

„Postawimy ten przemysł na głowie”,

motto ze Scratchware Manifesto Costikyana, to dobre hasło dla wszelkich działań typu dwa.zero.

11. Rozwój oprogramowania open source jest dla BBC częścią misji jako publicznego nadawcy.

„Otwarte oprogramowanie gwarantuje widzom uzyskanie wartości dodanej z dzieł, których powstanie opłacili”.

12. Jeff Jarvis myśli o tym samym, i stwierdza:

„Jeśli chcesz się w przyszłości liczyć na rynku medialnym stań się API„.

A więc interfejsem, który umożliwia publiczne korzystanie, remiksowanie oraz udostępnianie informacji. Tworzące wiadomości organizacje powinny przekształcić się w platformy dla newsów.

13. Teresa Nielsen-Hayden, redaktor z Tor Books, pisze w odpowiedzi na tekst z Wall Street Journal, że przemysł wydawniczy nie opiera się wyłącznie na produkcji bestsellerów:

„nie jest to prawdą i prawdą się nie staje […] co roku sprzedajemy wiele okaysellerów„.

14. Nie wypada nie wspomnieć o Second Life. Reuters stworzył sobie w wirtualnym świecie własną wyspę i korespodenta, do otwarcia wirtualnych biur przymierzają sie Cnet i Wired. Migrację mediów do SL streszcza zgrabnie Mark Glaser z MediaShift.

Treść postu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop