Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

2.12.2006
sobota

„Wiedźmin” i dziedzictwo

2 grudnia 2006, sobota,

Choć dziś najważniejszą dla Polaków grą jest siatkówka, znów notka o grach wideo. Trudno bowiem zaprzeczyć, że właśnie z tą sferą związane są jedne z ciekawszych wydarzeń w cyberprzestrzeni.

Grami zainteresował się Shawn Fanning, ojciec legendarnego Napstera. Fanning namiętnie gra w masową grę sieciową „World of Warcraft”, której abonentami jest już przeszło 7,5 mln osób z całego świata. Twórca usługi, od której zaczęła się rewolucja peer-to-peer, zamierza uruchomić serwis Rupture. Będzie to kolejna „usługa społeczna”, tym razem skierowana do graczy. Nazywany przez komentatorów „serwisem MySpace dla krainy Azeroth” (tak nazywa się uniwersum „WoW”) Rupture ma ułatwić komunikację między graczami „WoW”, a z czasem – także pomiędzy fanami innych gier. Brzmi dość trywialnie, ale z pewnością Fanning nie odsłonił wszystkich kart i możemy liczyć na coś innowacyjnego.

Osobom sceptycznie nastawionym do gier jako elementu współczesnej kultury polecam nowy wpis na blogu Henry’ego Jenkinsa – notkę „Games as National Culture”. We wprowadzeniu pojawia się trochę informacji o polityce Francji, która od kilku już lat wspiera rodzimy przemysł gier, traktując je nie tylko jako sposób na rozwinięcie nowoczesnego biznesu, ale i propagowanie własnej kultury (lub – by posłużyć się jednym z haseł naszej konferencji – dziedzictwa). Będzie to jeden z wątków, które pojawią się podczas czwartkowego panelu „Kultura i uczestnictwo”, którego podtytuł brzmi „Trzy wymiary Wiedźmina„. Rozmowa o różnych przejawach „wiedźminowego” uniwersum będzie pretekstem do zastanowienia się m.in. nad pytaniem, czy możemy zbudować polską markę popkulturową o zasięgu globalnym? Czy ukazane w przebraniu fantasy wątki z polskiej tradycji ludowej czy literackiej mogą w jakiś sposób wypromować naszą kulturę za granicą? Czy państwo powinno wspierać rozwój gier, komiksów, filmów animowanych? Co ciekawe, spotkanie odbędzie się dokładnie w 20. rocznicę publikacji debiutanckiego opowiadania Sapkowskiego „Wiedźmin” w „Fantastyce”. Na tę okoliczność do listy gości panelu dołączył też Maciej Parowski – wieloletni naczelny „Fantastyki”, który obecnie (nie po raz pierwszy zresztą) przygotowuje scenariusz do komiksu o wiedźminie Geralcie.

A wracając do Jenkinsa – podczas pobytu w Polsce wystąpi nie tylko w ramach „Kultury 2.0” (gdzie weźmie udział w dyskusji i da wykład „Witajcie w kulturze konwergecji”), ale też pojawi się na konferencji Społeczne Aspekty Internetu. W piątek 8-go grudnia w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej otworzy konferencję prezentacją „From YouTube to YouNiversity: Playing and Learning in an Age of Participatory Culture” . Zapraszamy.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. fo033.txt;2;5