Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

24.03.2007
sobota

Sudoku – rzecz pospolita

24 marca 2007, sobota,

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego zagadki umysłowe sudoku są tak popularne? „Bo sudoku to niezmiernie wciągająca i fajna rozrywka” to jak się okazuje tylko część odpowiedzi. Można jeszcze dodać, że łamigłówki umysłowe łatwo przekraczają bariery językowe i kulturowe. Ale jak się okazuje, równie ważne jest otwarte podejście twórców sudoku: japończyka Maki Kaji i jego firmy Nikoli – pisze o tym New York Times.

Sudoku to biznes, którego wartość w skali globalnej jest szacowana na co najmniej 250 milionów dolarów rocznie – tymczasem firma Nikoli ma sprzedaż na poziomie 4 milionów dolarów rocznie. To dlatego, że Kaji nie przewidział szaleństwa, jakie Sudoku spowoduje w Stanach i nie zadbał, by nazwa „sudoku” została tam zarejestrowana jako znak towarowy. Dzięki temu sudoku może wydawać każdy. Kaji jednak nie jest tym zbyt zmartwiony. Stwierdzenie, że firmie Nikoli bardziej niż na pieniądzach zależy na sukcesie swoich gier, może dla niektórych brzmieć jak szukanie na siłę uzasadnienia. Ale Kaji dodaje, że była to „genialna pomyłka”, gdyż brak restrykcji związanych z kontrolą sudoku jako własności intelektualnej firmy Nikoli pozwoliło grze zyskać prędko wielką popularność. Sudoku nie pojawiłaby się w każdej gazecie, gdyby musiały one płacić opłaty licencyjne.

To nie koniec historii – firma Nikoli najwyraźniej wypuszcza na rynek nowe zagadki tworzone w trybie produkcji partnerskiej. Jak opowiada Kaji, często zagadki te nie są wymysłem pracowników firmy, lecz pochodzą od jej czytelników. Nikoli natomiast zapewnia możliwość testowania nowych pomysłów w wydawanym przez firmie czasopiśmie, subskrybowanym przez 50 000 zażartych fanów łamigłówek. Społeczność skupiona wokół firmy traktuje więc łamigłówki jako commons.

Kto by pomyślał.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 2

Dodaj komentarz »
  1. Pingback: www.wpigulce.net