Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

4.05.2007
piątek

Przeżyj kryzys paliwowy!

4 maja 2007, piątek,

Weteranka gier alternatywnej rzeczywistości, Jane McGonigal, 30 kwietnia uruchomiła swój nowy projekt – World Without Oil. To pierwsza gra tego typu, w której poruszony zostaje problem ze świata realnego: uzależnienie amerykańskiej gospodarki od ropy. Hasło, którym reklamowana jest „WWO”, brzmi „Zagraj, zanim przeżyjesz to naprawdę”.

Platformą dla gier tego typu jest realny świat – producenci gry (tzw. Władcy Marionetek) komunikują się z uczestnikami za pośrednictwem różnych mediów, prezentując zarys wydarzeń, na rozwój których wpływać mogą gracze. Brzmi mętnie, więc od razu streszczę pomysł związany z World Without Oil.

Według twórców „WWO”, w dniu rozpoczęcia gry na świecie zaczął się kryzys paliwowy. Amerykańska gospodarka zaczyna chwiać się w posadach, politycy stają się nerwowi, a samochody coraz częściej zostają na parkingach (gdzie padają ofiarą ekologów-wandali). Taki jest początek tej historii – twórcy gry przygotowali serię blogów i nagrań na YouTube, które wprowadzają graczy do nowych realiów. Reszta należy już do nich samych. I choć gra dopiero ruszyła, już teraz jest tego mnóstwo. Gracze piszą blogi, kręcą filmy, robią zdjęcia i rysują komiksy – począwszy od science-fiction, na propozycjach rozwiązania kryzysów kończąc. Opowiadają o „swoim życiu w tej nowej rzeczywistości”. Pokazują, co się stanie, gdy Ameryce zabraknie ropy, jak odbije się to na życiu Amerykanów i mieszkańców reszty świata. To nie tylko ćwiczenie na wyobraźnię i historia z przesłaniem dydaktycznym, ale też symulacja, eksperyment społeczny, który ma pomóc w wyłonieniu rozwiązań ewentualnego kryzysu. Takie założenie może wydawać się naiwne, ale uczestnicy takich gier nieraz zaskakiwali samych twórców – inteligencji tłumu nie można niedoceniać. Dlatego też jednym z elementów gry jest Wiki.

Co ciekawe, „WWO” jest finansowane przez Corporation for Public Broadcasting, organizację rozdzielającą państwowe pieniądze między prywatnych nadawców. W Polsce nie ma bezpośredniego odpowiednika, ale pieniądze z abonamentu radiowo-telewizyjnego dzieli KRRiTV – byłoby miło, gdyby kiedyś ułamek tych funduszy został przeznaczony na równie intrygujący projekt. Na razie pozostaje zarejestrować się na amerykańskiej stronie i przedstawić wizję kryzysu paliwowego z własnej, unikalnej perspektywy. I nie należy zniechęcać się faktem, że w chwili obecnej prezentowana na stronie „WWO” kosmiczna cena benzyny, przy której Amerykanie nie są w stanie wyobrazić sobie normalnego funkcjonowania, to 4,43 USD za galon. Jeśli dobrze liczę, to jakieś 3,25 PLN za litr… To przecież dopiero początek zabawy, więc ceny na pewno dobiją do polskiego poziomu. Można to też potraktować inaczej: napiszcie Amerykanom, jak żyje się w świecie drogiej benzyny. Nie musicie zmyślać.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. to bardzo ciekawy projekt pozwalający na wykazanie się ludności o ile jest tak zachęcający iż nie ściągnie jedynie chętnych do żartów ludzie mają naprawdę zaskakujące pomysły ale boją się i wstydzę je przedstawić szerszej grupie ludzi często to jest zbyt trudne a taki blog pozwala wyłowić ludzi z „rozumem”