Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

5.09.2007
środa

Komórkowe getto

5 września 2007, środa,

Do 10 września osoby odwiedzające były teren warszawskiego getta będą mogły wziąć udział w projekcie Ashaver 220.

Twórcy Ashaver 220 próbują przy pomocy lokalizacji właścicieli telefonów komórkowych odtworzyć teren getta. Po rejestracji na stronie uczestnicy projektu odwiedzający getto zostają zasypani wiadomościami tekstowymi z często nieprzyjemnymi komunikatami nawiązującymi do historii tego miejsca. To ciekawe połączenie przeszłości z nowoczesnością ma pozwolić młodym ludziom w namacalny sposób doświadczyć historii. Cieszę się, że powstają u nas takie projekty – to dobrze, że nowe technologie coraz częściej rozprzestrzeniają się na sfery nie związane bezpośrednio z rozrywką. Oczywiście mam też świadomość, że ten boom związany z eksplorowaniem historii na wszelkie, także innowacyjne sposoby, wpisuje się w sytuację polityczną w naszym kraju. Może jednak będzie to pierwszy krok w kierunku jeszcze ciekawszych działań oddolnych zapośredniczonych przez nowe technologie, jak choćby „urbanizmu uczestniczącego”. W końcu trzech na czterech Polaków ma telefony komórkowe. Może kiedyś będą używane nie tylko do zachowania pamięci o przeszłości, ale i kształtowania przyszłości?

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 8

Dodaj komentarz »
  1. niestety, Mirku, sprawa nie ma sie az tak pieknie – bo zeby wziac udzial w projekcie trzeba miec komorke w sieci Plus, ktora sponsoruje projekt. i nagle z ciekawego projektu poszerzajacego przestrzen publiczna o cyfrowy wymiar pozostaje dziwny chwyt marketingowy – ze niby co, mam z tego powodu przejsc do Plusa? nie rozumiem, czemu Plus nie chcial zasponsorowac mozliwosci udzialu wszystkim?

  2. Czy mój poprzedni kom ma szansę się pokazać?:)

  3. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  4. mw, komentarze z linkami wymagaja (byc moze niepotrzebnie) moderacji.

    mam coraz wieksze watpliwosci, czy jest to projekt historyczny – raczej artystyczny, na stronie nie ma nic o treściach historycznych, jest tylko „pokaźna i nie zawsze przyjemna ilość informacji”. według strony projektu przedostatnia wiadomość była kryptyczna, ale na temat: „miła 18”. ale już ostatnia brzmiała „najmniejsza z największych przyjemności”…?

  5. Alku, w tym sensie tytuł „komórkowe getto” nabiera nowego znaczenia… Oczywiście to niezbyt fajnie, że trzeba być abonentem konkretnej sieci, ale z drugiej strony może są ku temu jakieś powody – albo techniczne, albo ekonomiczne, bo przecież ktoś musiał wyłożyć kasę na realizację. I tu pewnie można zacząć się zastanawiać, czy lepiej żeby taki projekt był podczepiony pod konkretną firmę, czy żeby w ogóle go nie było? Ja obstawiam pierwszą wersję. Choć ideałem byłyby realizowane poza oficjalnymi instytucjami, spontaniczne projekty oddolne…

  6. Participatory Urbanism – bardzo ciekawy link. A co do zastrzeżeń wobec Plusa; może w tym przypadku nie było woli kooperacji ze strony pozostałych operatorów?
    Z drugiej strony, wiele firm, w tym Plus, czyni starania, aby nadać swojej swojej marce „wymiar etyczny”. Takim lepem na świadomych konsumentów jest hasło „ecological friendly”.

  7. Co do zastrzeżeń o nieedukacyjny charakter tego projektu – w przypadku prac z tematem Holocaustu czasem trudno jest rozgraniczyć element edukacyjny z artystycznym – to jest dosyć specyficzny temat i średnio można go prezentować wyłącznie za pomocą podręcznikowych suchych faktów. Czasem też chodzi o nastrój i doświadczenie (stąd też antypomniki).

  8. Zupełnie mnie to nie przekonuje. Wszystko da się przekazać za pomocą nowych mediów, czy języka współczesnej popkultury i wywołać przez to odpowiednie wrażenia i refleksje, ale trzeba to robić z głową. Pomijając treść tych smsów, to już nawet samo sprzęgnięcie okupowanej Warszawy z wynalazkiem z końca XX wieku zieje sztucznością i kłamstwem, więc jak tu można mówić o „namacalnym doświadczaniu historii”?