Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

2.10.2007
wtorek

Zapłać Radiohead tyle, ile chcesz

2 października 2007, wtorek,

10 października ukaże się nowa płyta zespołu Radiohead, „In Rainbows”. Już teraz można zamówić przez internet specjalne 4-płytowe wydanie (CD, CD z dodatkami, 2 winyle, książeczki z tekstami piosenek i grafiką, do tego wersja cyfrowa do ściągnięcia z sieci gratis) za 40 funtów brytyjskich lub album w wersji do ściągnięcia za tyle, ile chcesz zapłacić.

Dla wątpiących zespół przygotował zwięzłe wyjaśnienie, które wyświetla się podczas płacenia:
inrainbows31.jpg

Komentatorzy (m.in. BoingBoing, if:book) są (słusznie) zachwyceni. Radiohead po wydaniu poprzedniej płyty, „Hail to the Thief”, zakończył w 2004 współpracę z EMI i od tego czasu nie podpisał kontraktu z żadną wytwórnią – „In Rainbows” jest płytą wydaną samodzielnie przez muzyków. Twórczość Radiohead nie jest też dostępny w sklepie iTunes, bo nie zgadza się na sprzedaż swoich płyt w kawałkach.
Ciekawe, za ile internauci będą kupować wersję sieciową płyty i ile zespół na tym zarobi. Sądzę, że eksperyment okaże się sukcesem, który pokaże, że można skutecznie zarządzać swoją twórczością bez pośredników.

FMQB cytuje przedstawiciela jednej z wytwórni:

„To kolejny zły omen. Jeśli najlepszy zespół na świecie nie chce mieć z nami nic do czynienia, to nie jestem pewien, czy nasz biznes da się jeszcze uratować”.

Nie wiadomo jeszcze, w jakim formacie będzie płyta – zdziwię się, jeśli będzie to coś innego niż MP3. Natomiast już teraz Radiohead pokazuje, że jak się chce, to można – podczas gdy iTunes i świeżo otwarty sklep z MP3 Amazona z niezrozumiałych dla mnie powodów są dostępne tylko w niektórych krajach, Radiohead sprzedaje płytę w skali globalnej.

Pytanie podstawowe brzmi oczywiście, na ile ten model może znaleźć szersze zastosowanie? I czy da się zastosować w długim ogonie kultury? Chris Anderson właśnie opublikował list twórcy z długiego ogona, który twierdzi, że ogon ten jest wspaniały dla odbiorców, ale nie łatwo w nim funkcjonować twórcom. Z drugiej strony wiele zespołów mniej znanych niż Radiohead skutecznie zarabia, z pomocą internetu, na samodzielnie wydawanej muzyce.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 2

Dodaj komentarz »
  1. Pingback: Radiohead, “zapłać, ile chcesz” i dystrybucja gier « Altergranie

  2. Pingback: Kultura 2.0 » Archiwum bloga » Radiohead Roundup i okolice