Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

15.11.2007
czwartek

Uwolnić magentę!

15 listopada 2007, czwartek,

Nie, to nie żart. Niemiecki operator T-Mobile toczy sądową batalię o wyłączne prawo do korporacyjnego wykorzystywania tego właśnie koloru.

Dziękuję Marcinowi Wilkowskiemu, który podesłał mi linka z tą informacją. Przyznam, że tak ekspansywne podejście biznesu kojarzyło mi się dotąd głównie ze Stanami Zjednoczonymi i historie opisywane choćby przez Naomi Klein w „No logo” wydawały się jednak pochodzić z trochę innego świata. Jak widać nawet kolor wykorzystywany od blisko 150 lat może stać się czyjąś własnością intelektualną.

CTYKlogo

Sprawa jest tym bardziej niedorzeczna, że magenta wchodzi w skład zestawu farb drukarskich CMYK, na których opiera się druk kolorowy. Czy więc każda firma poligraficzna, która oferuje wydruki kolorowe, powinna uważać, co umieszcza w katalogach? A może w ogóle powinna usunąć magentę z procesu technologicznego i pewnego dnia zobaczymy w kioskach zielono-czarno-brązowe zdjęcia w gazetach? Stąd już krok do nalotów na szkoły i sprawdzania przez uzbrojonych w spektrofotometry policjantów, jakimi kredkami rysują dzieci. Czekamy na kolejne absurdalne posunięcia korporacji – może wtedy opinia publiczna zauważy, że prawo autorskie w swoim obecnym kształcie może przysporzyć kłopotów nie tylko piratom, ale i zwykłym ludziom.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 11

Dodaj komentarz »
  1. A czy był już jakiś precedens w tak absurdalnych przypadkach?

  2. Pytanie trochę obok – co to za kolor w ogóle? Bo w napisie jest tylko niebieski, fioletowy, żółty i czarny…

  3. A to jest wg Ciebie fioletowy? 😀

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. A wiadomo coś więcej? Na jakiej podstawie prawnej? Naruszenie praw autorskich można raczej wykluczyć, bo to nie do obrony. Ochrona znaku towarowego? Zarzut nieuczciwej konkurencji przez wprowadzanie w błąd?

  6. Jakiś totalny absurd.

    No, to teraz nawet kwiatki nie będą mogły kwitnąć w takim kolorze xD

    Ciekawa jestem wyniku tej sprawy sądowej 😉

  7. @ Lady Stero – ten drugi – w T

  8. Czyli moje „nie kradnij zieleni” można uznać za przepowiednie 🙂

    http://prawo.vagla.pl/node/7425

    😉

  9. Swoje osiągnęli, artykuł plus 6 wpisów z moim 7) . O operatorze T-Mobile się mówi, pisze i dyskutuje, a o to jest najważniejsze.

  10. Jak mi się wydaje kolor próbowała też jako znak towarowy zarejestrować
    Milka (sam kolor w sumie podobny do tego z T-mobile). Wśród polskich specjalistów od własności przemysłowej nie ma zgody, choć większość chyba rejestracji kolorów jest przeciwna. Było kilka artykułów na ten temat w „Rzeczniku patentowym”, np. „Kolor per se jako znak towarowy w świetle orzecznictwa europejskiego” – Markus Kicia str. 99 w Rzecznik Patentowy. Problemy Ochrony Własności Przemysłowej (Kwartalnik) Numer 1-2 z 2004 r. Pewnie można wyguglać więcej…

  11. Jak tylko T-Mobile wygra batalię o magentę ja rezerwuję czarny 😉

  12. Stare info ale równie ciekawe. Firma perfumeryjna Bond No 9 zastrzegła (lub probowala – nie do konca juz pamietam – przepraszam i prosze dokladnie sprawdzic) slowo Peace uzyte w nazwie jednego z zapachow „Scent of Peace” (o ironio…).