Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

23.07.2008
środa

Platform studies

23 lipca 2008, środa,

Po „software studies” czas na kolejny krok – jeden z najbardziej interesujących badaczy gier, Ian Bogost, przygotowuje (wspólnie z Nickiem Montfortem) pierwszą książkę o „platform studies”.

Czym ma być „platform studies”? Mówiąc najprościej: chodzi o towarzyszące ludzkiej twórczości uwarunkowania techniczne. Bogost nawołuje do zejścia o jeszcze jeden poziom poniżej kodu i uwzględnienie w analizie elektronicznych tekstów kultury możliwości maszyny, dla której powstały – bo wybór platformy sprzętowej, w nie mniejszym stopniu niż programowej, narzuca lub przynajmniej zachęca do stosowania pewnych rozwiązań. Z tej perspektywy oczywiście wyjątkowo ciekawym obiektem są gry wideo – bo o ile np. telewizory obecne na rynku w tym samym czasie wyglądają z grubsza rzecz biorąc podobnie, to w wypadku konsol do gier sytuacja jest już inna.

W sieci dostępny jest wstęp do książki Bogosta i Montforta – znajdziecie w nim analizę designu przeszło 30-a letniej już konsoli Atari 2600 (Bogost tworzy dla niej gry na kartridżach!) i Ninetendo Wii. Co sądzę o platform studies? Jak zwykle w wypadku obwieszczania nowych dyscyplin można się zastanawiać, czy obrany przez nie kierunek pozwoli nam dowiedzieć się czegoś nowego o mediach, czy tylko skomplikuje metodologię. Z drugiej strony ciekaw jestem, czy coraz bardziej ewidentny trend zbliżania się kultury humanistycznej i technicznej, przyjmie się na stałe.

A skoro już o grach, to przy okazji polecam ciekawy wpis o Jane McGonigal na Altergraniu. Jak widać, gry coraz poważniej traktuje się jako symulacje, które mogą pomóc w rozwiązaniu realnych problemów.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop