Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej wspólnie z Komitetem Nauk o Kulturze PAN organizuje w marcu konferencję Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną wyniki badań przeprowadzonych wspólnie przez Gazetę.pl i Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS.
Dlaczego seriale jako temat konferencji? Powody są dwa. Po pierwsze, nowe amerykańskie produkcje – przynajmniej od czasu „Rodziny Soprano” – często mają do zaoferowania bez porównania więcej, niż współczesne kino. Przygotowywane na użytek sieci kablowych produkcje są nie tylko świetnie zrealizowane, ale też odważne obyczajowo, scenarzyści wykorzystują też fakt, że ze względu na brak radykalnych ograniczeń czasowych jest miejsce i na pogłębienie psychologii postaci i na budowanie bardziej złożonych historii. Po drugie – funkcjonowanie amerykańskich serii w Polsce to dla mnie fenomen. Znam niewiele osób, które ich nie oglądają, równocześnie łamiąc większość zasad tradycyjnego dostępu do telewizji: ściągają je z sieci, oglądają na komputerach, poza ramówką, często całe sezony w ciągu kilku dni. Wydaje mi się, że ten sposób korzystania z treści telewizyjnych przez ludzi, dla których najważniejszym medium jest już internet, dotyka sedna zmian rynku mediów. Zwłaszcza telewizji, która bynajmniej nie umiera, lecz w ciekawy sposób adaptuje się do nowej sytuacji.
Ten wpis jest zapewne mocno spóźniony, bo oficjalny dedlajn na zgłoszenia konferencyjne to 8 grudnia. Spóźnienie jest spowodowane tym, że jako organizatorzy mamy pomysł, żeby oprócz badań ilościowych, realizowanych wspólnie z Gazetą.pl, spróbować wykorzystać Web 2.0 do namiastki badań etnograficznych. Chcę zrobić kilka krótkich filmików, w których moi znajomi będą opowiadać o tym, jak i dlaczego oglądają amerykańskie seriale. Liczę, że po umieszczeniu ich w sieci pojawi się choć kilka „video responses”. Sprawa jednak jak to zwykle bywa przeciąga się w czasie, więc chyba nie ma sensu dłużej czekać z umieszczeniem notki o konferencji na blogu. Zwłaszcza, że termin nadsyłania zgłoszeń został przesunięty o 2 tygodnie, więc – jeśli temat jest Wam bliski i macie pomysł na jakieś wystąpienie – zachęcam do ich nadsyłania.
Więcej informacji na stronie konferencji.
9 grudnia o godz. 20:27 40291
Moim zdaniem te co ambitniejsze w wykonaniu (nawet niekoniecznie treści) seriale, biją na głowę filmy fabularne (te ostatnio popularne odgrzewane kotlety – nie mam na myśli klasycznych hitów kina).
Tym bardziej warto o tym rozmawiać, bo jest jeszcze popyt na tego typu produkcje, a ich treść to także pole do popisu nie tylko dla scenarzystów, ale i speców od marketingu.