Polecam materiały związane z raportem Młodzi i media, które trafiły już do sieci.
Raport będzie do ściągnięcia od środy, pojawi się na stronie www.wyborcza.pl/mlodziimedia. Już teraz można obejrzeć tam krótki film Pauliny Jędrzejewskiej, zrealizowany podczas projektu oraz zdjęcia Tomka Rattera.
Polecam też dwa artykuły – poświęcony naszemu przedsięwzięciu tekst Mateusza Halawy z „Gazety Świątecznej” oraz tekst Edwina Bendyka z ostatniej „Polityki”. Poświęcona raportowi mini-konferencja będzie rejestrowana, do sieci powinien trafić też jej zapis.
Jeśli będziecie chcieli w jakiś sposób podyskutować o wynikach naszego badania, to ten blog pewnie jest dobrym miejscem – będziemy wdzięczni za wszelkie komentarze.
23 lutego o godz. 14:49 43396
Ciekawy case study tego czym jest remiks według głównonurtowych mediów w Niemczech.
http://wyborcza.pl/1,75248,7590789,Wojna_niemiecko_niemiecka_pod_flaga_internetu.html
24 lutego o godz. 19:42 43398
Warto dyskutować, acz żeby ruszyć z kopyta, zwyczajem Kultury 2.0 wskażecie jakiś „soczysty” fragment, który z racji swojej dyskusyjności zainicjuje blogowy ferment w komentarzach? Mnie na marginesie zastanawia, czy, i na ile, z raportem zapoznało się eksperckie grono skupione wokół Boniego oraz Donalda Tuska. Czy są w stanie po lekturze trochę upgrade-ować swoje nastawienie względem Netu.
24 lutego o godz. 21:20 43399
@jah
tak się składa, że jestem członkiem tego „eksperckiego grona”. ja raport oczywiście znam, i wydaje mi się zresztą, że mojego własnego nastawienia do Sieci upgradeować nie trzeba, bo już jest w miarę aktualnej wersji. 🙂
Oczywiście zmiana nastawień innych ludzi rzadko kiedy zachodzi pod wpływem jednego raportu lub jednego eksperta – ale mogę Ciebie zapewnić, że zamierzam promować raport z badań Mirka z zespołem, bo ich wyniki wydają mi się bardzo ważne.
Ciekaw jestem przy okazji Twojej opinii na temat rządowego raportu „Polska cyfrowa” (którego jestem współautorem) – mam nadzieję, że udało nam się tam podejść do Sieci i jej wykorzystania w sposób całkiem dobry – jeden z priorytetów działań wskazany przez nas zespół dotyczy np. praw podstawowych i Sieci.
26 lutego o godz. 14:18 43427
Przeczytałem. Pierwsze wrażenia: http://www.cel.agh.edu.pl/mlodzi-i-media/ Będę Was jeszcze tropił.
28 lutego o godz. 20:08 43443
dzięki! w wolnej chwili postaram się napisać swoje uwagi do uwag 🙂
1 marca o godz. 0:07 43446
Gratuluję autorom. Sądzę, że jest to bardzo ważna praca, nie tylko ze względu na podejście do tematu, ale i pod względem formalnym. „Naukowości”, pod wieloma względami, prawdopodobnie nawet dałoby się odmówić omawianemu raportowi. Całe szczęście, ponieważ ta intuicyjnie definiowana kategoria tkwi w miejscu i wciąż bazuje na fetyszu statystyk w rodzaju „ilosć lodówek na obywatela w średnim gospodarstwie domowym na wsi” lub apoteozie list filadelfijskich albo innych rankingów finansowo-marketingowej siły wydawnictw…
Żałuję, że w ostatniej chwili musiałem zrezygnować z konferencji, raport czytam w tej chwili. Mniej lub bardziej istotnych uwag można mieć wiele, ale strasznie się cieszę, że udało się grupie znakomitych ludzi zaprezentować efekty nadzwyczaj wartościowego badania w ten sposób. Wszelkie uwagi dotyczace metodologicznych błędów lub niezgodności z etnograficznym warsztatem wydają mi się nieco przesadzone. Zachęcam do zapoznania się z interpretacją kategorii pt. „etnograficzne” w wydaniu niektórych speców z tzw. agencji interaktywnych lub tzw. domów mediowych…
2 marca o godz. 18:02 43449
Raport bardzo ciekawy, świetnie napisany. Czy będzie publikowany w formie książkowej? Moim zdaniem warto, żeby trafił do bibliotek.
Garść uwag.
Lekturę raportu najlepiej zacząć od strony 22. Wstępy można przeczytać na końcu. Pasują do negatywnego stereotypu tekstów teoretycznych – nudne i niezrozumiałe. Nie twierdzę, że bez sensu. Wprost przeciwnie. Ale skrótowość zabija przekaz, a styl nie pasuje do dalszych rozdziałów.
Badania na pierwszy rzut oka wydają się dosyć skromne (dwutygodniowa obserwacja uczestnicząca połączona z wywiadamim, prowadzona przez 6 osób). Lektura raportu rozwiewa wszelkie obawy dotyczące trafność i rzetelności. Widać, że cały zespół był znakomicie przygotowany. Dobór przypadków, oraz zebrane obserwacje świadczą o dogłębnym przemyśleniu problematyki i uczciwym przyswojeniu zagranicznej literatury. Tutaj trudno przecenić znaczenie jakości i posiadanego zaplecza teoretycznego. Można posłużyć się porównaniem – 100 samochodów nie zastąpi samolotu. Autorzy zbudowali samolot i to taki, który potrafił unieść się w powietrze.
Lektura rozdziałów stanowiących opis świata młodych jest czystą przyjemnością. Świetny styl, język balansujący na pograniczu slangu młodzieżowego i języka „wysokiego”. Widać, że badacze rozumieli świat badanych, że to jest także ich świat. Czy sami wymyślaliście ksywy badanych? Bo nazwy miejscowości na pewno. 🙂
Dokonane obserwacje i płynące z nich wnioski są inspirujące. Nie sposób odnieść się do wszystkich kwestii. Spostrzeżenie, że Internet stanowi rozszerzenie rzeczywistych kontaktów społecznych, że nie prowadzi do samotności, a wręcz przeciwnie jest zaskakujące. Łamie stereotyp budowany przez kampanię „Dziecko w sieci”, która pokazuje Internet jako potencjalne źródło niebezpiecznych kontaktów.
Na szczególną uwagę zasługuje odpowiedź Mirosławy Marody na pytanie Mateusza Halawy, czy Internet tworzy nową formę uspołecznienia? Wypowiedź prof. Marody wprawiła mnie w zdumienie i zachwyt poprzez umiejętność wpisania bardzo nowych zjawisk w szeroki kontekst historyczny. Zachęcam do samodzielnej lektury, str. 69.
Słabym punktem raportu jest rozdział ?W szkole?. Punkt wyjścia, założeni, że szkoła powinna przede wszystkim przekazywać wiedzę, jest kompletnie chybione.
Dla mnie najciekawszy był rozdział „Zajawki. Mieć pasję w dobie sieci”. Wystarczy przeczytać te dwadzieścia kilka stron, żeby przekonać się, że idzie nowe. Internet rozbudził w ludziach zaskakujące pokłady aktywności i twórczości. Mam nadzieję, że nie jest to chwilowa moda. Wbrew regułom sztuki zaryzykuję hipotezę na temat przyszłości. Nowe media spowodują to wytworzenie się szerokiej publiczności (amatorów i półprofesjonalistów), których gusta estetyczne będą bardzo pogłębione. Udział szerokiej publiczności w kulturze stanie się pełniejszy.
Gratuluję świetnego raportu!
2 marca o godz. 21:31 43451
„Polska cyfrowa” – gdzie mógłbym znaleźć ten raport w pdf?
4 marca o godz. 20:40 43454
Właśnie, gdzie można znaleźć raport? Link na stronie gazeta.pl nie działa.
6 marca o godz. 10:25 43459
zarchiwizowalam wasz raport w KPBC, bo uwazam, ze jest wazny i powinien zostac dla potomnych, jesli uwazacie, ze jeszcze powinnismy jakies wazne dokumenty zarchiwizowac w polskich bibliotekach cyfrowych to piszcie, ale pamietajcie o przepiusach prawa, bez zgody autora nic nie mozemy dac, chyba ze jest to licencja cc
http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=45367&from=latest
10 marca o godz. 21:07 43475
Dzięki za link!
22 lipca o godz. 9:47 43875
pobrałem raport i jest to najlepszy raport nt osób młodych konsumujących media – fajnie że były to badania etnograficzne, żałuje tylko że akurat dla mnie jako właściciela strony dla singli jest trochę mniej informacji które mógłbym wykorzystać w komunikacji, single stanowią bardzo ciekawą grupę która mysle nie jest do końca przebadana a ich konsumpcja mediów – Internetu może trochę się różnić, komunikacja itp