Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

14.04.2013
niedziela

Gwarancje kultury

14 kwietnia 2013, niedziela,

TVP Kultura po raz kolejny przyznała Gwarancje Kultury, wśród których nie zabrakło nagród z kategorii „Kultura w Sieci”.
Zwyciężył projekt Otwarta Zachęta (jeden z najlepszych przykładów działania publicznej instytucji kultury w sposób otwarty), pokonując serwis crowdfundingowy WspieramKulture.pl (testujący wraz z innymi serwisami tego rodzaju ważny nowy model finansowania działań kulturalnych). Niezmiernie się z tego powodu cieszymy – Zachęta to jedna z pierwszych spośród dużych, narodowych instytucji kultury, która zaczęła wdrażać całościową strategię otwartości. Przyznanie jej nagrody traktujemy jako sygnał, że kierunek proponowany przez nas w projekcie „Kultura 2.0”, czy inicjatywach takich jak Creative Commons (CC Polska przyznała zresztą w zeszłym roku Zachęcie nagrodę „Otwieracz”) ma coraz większe poparcie.

A piszemy o tym z dwóch względów. Po pierwsze – kibicujemy nominowanym inicjatywom, i to nie tylko w sensie trzymania kciuków za zwycięstwa w podobnych konkursach. Po drugie – byliśmy poproszeni o wytypowanie nominacji z tej kategorii – poniżej pełna lista zgłoszonych przez nas kandydatów do nagrody.

Otwarta Zachęta
Za uruchomienie w 2012 portalu internetowego otwartazacheta.pl, demonstrującego jak publiczna instytucja kultury może udostępnić w sieci swoje zasoby, i z poszanowaniem praw autorskich dzielić się kulturą. Także za całościową strategię „otwarta zachęta”, która na równi traktuje dostępność zasobów w Sieci, otwartość architektoniczną budynku Zachęty czy otwartość instytucji na swoich użytkowników

Masowa Konsumpcja Kultury Masowej
Prowadzony konsekwentnie przez Marcelego Szpaka serwis od lat dowodzi, że można z pomocą komputera, z własnego domu prowadzić profesjonalną, sieciową instytucję kultury. Szpak codziennie przeczesuje zasoby sieci, by po przefiltrowaniu polecić użytkownikom najlepsze zasoby kultury masowej, w najlepszym tego słowa znaczeniu.

Sieć medialabów
Medialaby to nowy rodzaj instytucji kultury: interdyscypilnarnej, oddolnej, działającej w duchu „do it yourself” i demonstrującej, że z pomocą dostępnych powszechnie technologii i otwartej wiedzy dostepnej w Sieci współpracujący ze sobą ludzie mogą wiele osiągnąć. Medialaby łączą twórców, projektantów, informatyków i inżynierów. Wśród instytucji wdrażających ten model warto wyróżnić:

1. Hackerspace Warszawa – najbardziej techniczny z medialabów, pracujący m.in. z otwartą elektroniką (tzw. Open Hardware)
2. Medialab przy Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku / projekt Zrób to Sam 2.0 – konsekwentnie realizujący klasyczną ideę medialabu, kładący duży nacisk na edukację
3. Fundacja Cohabitat – łącząca tematykę medialabową z tematyką architektoniczną
4. Fundacja Ortus – od trzech lat realizująca doroczny letni obóz medialabowy (tu zastrzeżenie, współpracujemy z Fundacją i aktywnie tworzyliśmy pierwszy medialab)
5. FUndacja Culture Shock – prowadząca działania medialabowe dla dzieci i młodzieży
6. Medialab Katowice
7. Freelab

Zapewne jest conajmniej kilka więcej – najlepiej byłoby nagrodzić medialaby jako społeczność. Warto też odnotować tworzoną od 3 lat przez Agnieszkę Słodownik z NINA wystawę „Poziom 2.0”, która realizowana jest w duchu medialabowym i przybliża tę filozofię myślenia szerszym rzeszom uczestników kultury.

Wspieram Kulturę
wspieramkulture.pl – kolejne podejście do serwisu crowdfundingowego, wciąż raczej rozbudzające nadzieje, niż mogące się pochwalić licznymi sukcesami. jednak ze względu na swój profil, kładący nacisk na projekty kulturalne i równocześnie zrywający z logika „inwestycji”, już dziś pełni ważną rolę – nie tylko zbiórki pieniędzy, ale też narzędzia „wychowującego” użytkowników nie tylko jako konsumentów, ale i osoby współodpowiedzialne, także finansowo, za produkcję kulturową.

Deezer
Deezer – pierwszy z dużych, międzynarodowych internetowych serwisów muzycznych opartych na modelu subskrypcyjnym, dostępny w Polsce. Za nim poszły kolejne (a właściwie – kolejny), dając nadzieję, na zarabianie na muzyce przy przestrzeganiu praw twórców i z uwzględnieniem oczekiwań odbiorców

Wystawa Skontrum w warszawskiej Królikarni
Skontrum to wystawa, która w przypadkowy – zapewne pozornie sposobu – wyciągnęla na światło dzienne różnorodne zbiory muzeum w Królikarni, stawiając na przykład na jednym stole wszytkie możliwe rzeźby zwierząt, z różnych epok i różnymi technkami wykonane. Pozornie ta wystawa nie ma z Siecią nic wspólnego. Ale tak naprawdę oddaje ducha Sieci, jest przyłożeniem idei jej działania do instytucji artystycznej. Kuratorka wystawy, zamiast – jak to zazwyczaj ma miejsce – precyzyjnie dobrać eksponaty, udostępnia je widzom, by sami je sobie posegregowali, przefiltrowali, opisali. Jak w internecie.

*

(Z częścią tych projektów współpracujemy, w szczególności współtworzyliśmy u jego początków projekt Labkit i obozy medialabowe fundacji Ortus). Wśród wstępnych propozycji Mirek wpisał też projekt ustawy o otwartości zasobów publicznych (to zastrzeżenie jest ważne, bo Alek jest jednym ze współtwórców jej koncepcji).

Projekt ustawy o otwartości zasobów publicznych MAiC

Od czasów ACTA nic nie wzbudziło tak ogromnych emocji i napięć na linii twórcy – użytkownicy kultury jak zwodowany w ostatnich dniach roku projekt założeń ustawy o otwartości zasobów publicznych. Choć wywołał kontrowersje, „odgrzał” dyskusje, które wcześniej czy później trzeba będzie odbyć i rozstrzygnąć – bo od pytań jaki powinien być status treści kultury tworzonych i współtworzonych z zaangażowaniem środków publicznych, a w szerszym kontekście – jak zbalansować ochronę właścicieli praw autorskich i interes obywateli, nie uciekniemy. To także dyskusja o tym, czy wysokiej jakości treści tworzone za środki publiczne nie powinny zasilać oferty kulturowej dostępnej poprzez Sieć.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 2

Dodaj komentarz »
  1. Dziękuję bardzo za nominację, a korzystając z okazji, jako, że zupełnie przypadkiem też zostałem poproszony o wytypowanie nominacji do Gwarantów w kategorii „Kultura w sieci”, pozwolę sobie podrzucić moje typy, bo podążyły zupełnie inną drogą

    Bachor – za walkę ze stereotypem (http://bachormagazyn.pl/)

    Jawne Sny – za najlepsze teksty o grach i graniu po polsku (http://jawnesny.pl/)

    Oficyna Biedota – za płyty na dyskietkach, kasetach, retro nośnikach i uczciwego punka DIY. (http://biedota.com/)

  2. Zgadzam się co do Jawne Sny – ta stonka jest genialna, uwielbiam ją czytać:)