Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości Kultura 2.0 - Cyfrowy wymiar przyszłości

18.09.2013
środa

Po debacie PISF o widzu kinowym

18 września 2013, środa,

W zeszłą środę w ramach 35. Festiwalu Filmowego w Gdyni odbyła się zorganizowana przez PISF dyskusja ?WIDZ FILMOWY=WIDZ KINOWY? KTO, GDZIE I JAK OGLĄDA POLSKIE FILMY?? (Jest już dostępna relacja na stronie Instytutu). Punktem wyjścia były przeprowadzone przez PISF badanie „Kino w Polsce”: osób chodzących i nie chodzących do kina, oraz ich praktyk związanych z oglądaniem filmów: w kinie, na DVD i na różne sposoby z pomocą internetu.

Dzięki panelowi wreszcie przeczytałem wyniki badań PISF. Są bardzo ciekawe, a dla mnie istotne także dlatego, że potwierdzają wiele wyników naszego badania „Obiegów kultury”. Wyniki te bywały wcześniej podważane jako niewiarygodne – badanie PISF potwierdza (na nieco innej grupie osób, zdefiniowanej w odniesieniu do oglądania filmów) nasze kluczowe wyniki: wysoką skalę ściągania filmów z Sieci i oglądania ich w streamingu, ze źródeł nieoficjalnych / nielegalnych, ale też łączenie przez widzów praktyk formalnych i nieformalnych, „pirackich”.

Najbardziej utkwiły mi w pamięci pytania dotyczące postrzeganej legalności źródeł filmów – okazuje się, że osoby ściągające z Chomikuj częściej niż średnia uznają, że uzyskali film ze źródła legalnego, najprawdopodobniej wnioskując, że „skoro płacę, to jest to legalne”. Podobnie, wysoki procent internautów płacących za treści (1/4) to w dużej mierze osoby płacące za transfer. Są dla mnie ciekawe, bo potwierdzają tezę o anomii – zagubieniu internautów, którzy nie są świadomie łamiącymi prawo piratami, tylko osobami, dla których przestały być jasne reguły korzystania z treści w Sieci.

Na samym panelu najciekawsze było wystąpienie Agnieszki Odorowicz z PISF, która opowiadała o tym, jak PISF interpretując wyniki doszedł do wniosku, że szansą na zmniejszenie skali piractwa – przy jednoczesnym zwiększeniu obrotów branży – byłaby zmiana przyjętych „okienek dystrybucyjnych” tak, by możliwa była premiera w Sieci zaraz po premierze kinowej:

Jedyną odpowiedzią dzisiaj na pytanie, co możemy zrobić, jest po pierwsze zaproponowanie oferty, która będzie atrakcyjna i będzie odpowiadać na potrzeby internautów, po sensownych cenach dających zadowolenie obu stronom. Musimy też rozpocząć dyskusję z sieciami kin, że być może nadszedł czas, aby rozważyć równoległą dystrybucję aktualności filmowych w Internecie i w kinach.

Brawa dla PISF za wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych badań i oparcie propozycji nowego ułożenia rynku filmowego na solidnych dowodach.

Agnieszka Odorowicz sygnalizowała, że rozmowy nad taką propozycją są niezmiernie trudne. I rzeczywiście, w dalszej części dyskusji okazało się, że taką regulacją nie są zainteresowani ani przedstawiciele kin (zdominowanych w Polsce przez kilka dużych sieci), ani przedstawiciele dystrybutorów (których też jest kilku). Kiniarze chcieliby działań państwa, które zwiększą liczbę widzów w kinach – obecny na sali dystrybutor proponował skupienie się wyłącznie na walce z piractwem. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że PISF jest na tyle ważnym podmiotem wspierającym kinematografię, że z czasem doprowadzi do wprowadzenia nowych reguł – choćby jako początkowego eksperymentu. Bo nie mogę oprzeć się wrażeniu, że po raz kolejny podmioty rynkowe idą ślepą uliczką dobrze znaną od czasów Napstera, unikając nowatorskich rozwiązań w imię ochrony obecnych, jeszcze relatywnie stabilnych modeli biznesowych.

Ja w swoim wystąpieniu mówiłem o badaniach Centrum Cyfrowego – zarówno „Obiegach kultury”, jak i obecnych badaniach postaw i wyobrażeń prawa autorskiego. Bardzo ucieszył mnie komentarz prowadzącego spotkanie Tomasza Raczka, który moje uwagi dotyczące niezrozumienia prawa prze użytkowników spuentował następująco: jeśli ludzie czują się zagubieni w systemie prawa, to znak że trzeba zmienić prawo.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. Całkiem ciekawe pomysły. Szczególnie ten o równoległej dystrybucji aktualności filmowych w kinie i w sieci. Wydaje mi się, że takie działania faktycznie mogłyby się okazać skuteczne.